سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین فرشته ها

هدف اصلی و اساسی ادیان الهی، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الهاد بوده است. قدرت‌های استکباری جهان برای چپاول دست‌رنج توده‌های محروم نغمه «جدایی دین از سیاست» را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه‌های فکری، فرهنگی، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته، منابع مادی و ذخایر زیرزمینی آنها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بر چنین عقیده و نغمه‌ای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را تبدیل به پدیده‌ای منسجم و جهانی نمود.

 امام خمینی (ره) در راستای قیام خود، تنها به مبارزه با حکومت‌های غاصب و ضد اسلامی اکتفا نکرد بلکه به منظور ایجاد حاکمیت الهی بر اساس موازین اسلام اصل مقدس «ولایت فقیه» را مطرح و زمام امور جامعه اسلامی را خود در دست گرفت و رهبری سیاسی- مذهبی را عینیت بخشید و توانست چهره مخدوش جهان اسلام را اصلاح کرده، تأثیر فوق العاده‌ای بر جهان اسلام و کشورهای جهان سوم بگذارد. انقلاب اسلامی در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. این انقلاب عظیم دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشت. اگر چه احصاء کامل این دستاوردها، سال‌ها به طول می‌انجامد، اما به صورت بسیار گذرا به بررسی ارخی از آنها می پردازیم . ایران اکونومیست :«رشد تولیدات علمی ایران در سال 2011 نسبت به سال 2010، رشد 20 درصدی داشته است»؛ این جمله کلیدی‌ترین بخش گزارش اخیر مجله علمی «نیچر» درباره پیشرفت‌های علمی کشورهای مختلف جهان است که نشان می‌دهد ایران همچنان در تولیدات علمی شیب رو به رشدی را در دنیا تجربه می‌کند. این در حالی است که کشور چین 15 درصد و کشورهای آمریکایی و اروپایی حدود 5 درصد رشد داشته‌اند. اما موسسه کانادایی «ساینس متریکس» سال گذشته در گزارشی مشابه بر این که نرخ رشد تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است، نوشته بود: «سال 2010 را باید سال ایران نامید، نه سال ببر چینی‌ها.» براساس اطلاعات منتشرشده از سوی این موسسه که با بررسی آمارهای 30 سال اخیر هر کشور به دست آمده، در منطقه خاورمیانه تنها ایران است که بیشترین نرخ تولیدات علمی را داشته است و نرخ رشد ترکیه 5.5 برابر و ایران 11 برابر بیشتر از متوسط دیگر کشورهای جهان بوده است. در این روزها که سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سپری می‌شود پژوهشگران و دانشمندان کشورمان توانسته‌اند با تلاش فراوان با بومی‌سازی اکثر دانش‌های فنی پیچیده صنایع گوناگون مورد نیاز کشور، نام ایران را در سراسر جهان بر سر زبان‌ها بیندازند. با این وجود به نظر می‌رسد کسب جایگاه اول علمی، فناوری و اقتصادی منطقه براساس سند چشم‌انداز ایران 1404 دور از دسترس نباشد، چرا که ایران در بخش تولید علم براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس با تولید بیش از 33 هزار مقاله توانسته مقام اول منطقه را کسب کند و رقیب سنتی خود یعنی ترکیه را پشت‌سر بگذارد. البته پیشرفت‌های علمی دارای شاخص‌های گوناگونی است که ازجمله آنها می‌توان به تولیدات علمی، فناوری و تولید ثروت از دانش اشاره کرد.در این زمینه دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این که عوامل مهم در پیشرفت و توسعه کشور دارای بخش‌های مختلفی است، می‌گوید: پیشرفت‌های علمی شامل شاخص‌های متعددی است که پیشرفت‌های علمی و فناوری و تولید ثروت از دانش و تجاری‌سازی بخش‌های آن را تشکیل می‌دهند.

وی می‌افزاید: شاخص‌های بخش پیشرفت‌های علمی تولیدات علمی، تعداد مقالات، نشریات، نیروی انسانی متخصص، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی که زیرساخت‌های علمی محسوب می‌شوند را شامل می‌شود که ایران بعد از انقلاب اسلامی در تمامی این شاخص‌ها رشد بسیار چشمگیری داشته است. به گفته وی، درعرصه فناوری‌ها تعداد شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و اختراعات به ثبت رسیده ملاک ارزیابی است. همچنین در بخش تجاری‌سازی تعداد تولیدات دانش‌بنیان بر پایه فناوری، میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای دانش‌بنیان مدنظر است. وی اجرای طرح‌های کلان ملی فناوری را یکی از نشانه‌های پیشرفت علمی ایران عنوان کرده و می‌گوید: رونمایی از شش داروی بیوتکنولوژی که اخیرا در حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد، پیشرفت کشور در هر سه مرحله پیشرفت‌های علمی، فناوری و ثروت افزایی و استقلال را یکجا نشان می‌دهد. تاکنون 15 طرح کلان ملی فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است که لازمه تمامی آنها وجود دانش فنی بومی‌شده در کشور است که ازجمله می‌توان به طرح‌های ساخت ابررایانه ملی، ساخت کشتی اقیانوس‌پیما، تولید واکسن آنفلوآنزا، ساخت رادیوداروها و رصدخانه ملی ایران اشاره کرد. در عین حال دکتر سلطانخواه معتقد است که امروز ایران در جایگاهی قرار گرفته که باید برای این که یافته‌های دانشی و دستاوردهای فناوری و تجاری محققان کشور بازارهای صادراتی پیدا کند، برنامه‌ریزی و بسترهای انتقال آنها به کشورهای خارجی فراهم شود. پیشرفت های بسیار چشمگیر ایران پس از انقلاب در زمینه های گوناگونی رخ داده از جمله ،پیشرفت در زمینه صنایع نظامی، مبارزه با مواد مخدر ، بهداشت و سلامت ،خدمات رفاهی از جمله گاز رسانی به دورترین نقاط کشور ، توسعه درون‌زا در صنعت نفت پس از انقلاب ، خودکفایی در علوم پزشکی، تربیت نیروی انسانی متخصص در دانشگاه‌ها، دستاوردهای چشمگیر ایران در تولید داروها از جمله جایگاه دوازدهم ایران درتولید داروهای بیوتکنولوژی، دستاوردهای فضایی ایران همانند به کارگیری فناوریهای فضایی در حوزه هایی چون مخابرات، کشاورزی، هواشناسی، اکتشافات معدنی، نجوم و حفاظت محیط زیست ، تأسیس پالایشگاههای پیشرفته و مجهز و ...