سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین فرشته ها

برای جنگ نرم اصطلاحات مختلفی وضع شده است. آنچه با عنوان "soft war" یا جنگ نرم مطرح می‌شود در

ادبیات غرب بیشتر به قدرت نرم یا "soft power" شناخته شده است که زیربنای فکری آن اولین بار توسط جوزف

نای به شکلی علمی مطرح شد. مهم‌ترین حوزه‌ی اعمال و تأثیرگذاری قدرت نرم بر طرف مقابل، حوزه‌ی رسانه

است. بهره‌گیری از رسانه‌ها و امکاناتی که فرد را قادر می‌سازد تا برای تأثیرگذاری بر طرف مقابل، به اِعمال قدرت

بپردازد.

نگاهی به گذشته‌ی جنگ نرم نشان می‌دهد که در طول تاریخ بشر، از همان ابتدا که جنگ سخت آغاز شد، عملیات

روانی یا جنگ نرم نیز صورت می‌گرفته تا از شورش‌هایی که در مناطق تسخیر شده به‌وجود می‌آمده، جلوگیری

شود.

. برخی از منابع، قدیمی ترین روایت پیرامون جنگ نرم را به نبرد«کیدئون» با «ماد» نسبت می دهند که در این جنگ،

سپاهیان کیدئون با افزایش چندین برابری مشعل ها لشگریان باعث فریب و ترس مادها شدند و در نتیجه بدون هیچ گونه درگیری

به پیروزی دست یافتند.


زمانی که چنگیزخان قصد حمله به منطقه‌ای را داشت، موجی از هراس در آن کشور پخش می‌شد. تجّاری که از

مناطق تحت کنترل چنگیزخان می‌آمدند، برای دیگران تعریف می‌کردند که او چگونه با مردم برخورد می‌کند و

کشتارها به چه صورت است و اگر شخصی مقاومت کند، نابود می‌شود. بدین ترتیب پیش از ورود چنگیزخان به هر

منطقه، روحیه‌ی مردم شکسته شده بود.

رومیان و یا اسکندر از مناطقی که در جنگ‌ها عبور می‌کردند،  کلاه خودها و زره‌های بزرگی را که چند برابر انسان

معمولی بود طراحی کرده و آن‌ها را عمداً در مسیر جا می‌گذاشتند تا لشکریان مقابل، تصور کنند سربازان آن‌ها غول

پیکرند و عملاً روحیه‌ی مقامت طرف مقابل را تحت تأثیر قرار داده و وحشت را گسترش می‌دادند. بنابراین هر

حرکتی که روحیه‌ی یک ملت را هدف گیرد، عملیات و جنگ نرم و نوعی اعمال قدرت نرم است. 

اولین کسی که روی این مسأله کار کرده است، "سان تزو" است که در کتاب هنر جنگ نکته‌ای را مطرح می‌کند و

می‌گوید: "می‌شود جنگید، اما مهم‌ترین کار این است که شما در یک نبرد بدون جنگ، پیروزی را به دست بیاورید!"

چیزی که او مد نظر قرار داده، همان عملیات روانی و جنگ نرم است. باید به استراتژی‌های رقیب و روحیه‌ی او

حمله کرد؛ به‌گونه‌ای که آن‌ها بپذیرند که شکست خواهند خورد. اگر کسی در ذهنش بپذیرد که شکست می‌خورد، حتماً

در دنیای واقه نیز شکست خواهد خورد. زیرا آنچه فرد را به مقاومت تشویق می‌کند، روحیه است. 

از سوی دیگر، هزینه‌ی جنگ نرم بسیار کم‌تر از جنگ سخت است. به معاویه می‌گفتند: چرا این‌همه پول برای خرید

افراد و تبلیغات خرج می‌کنی؟ یکی از پاسخ‌های معاویه این بود که هزینه‌ی جنگ، بسیار بیشتر از این است. بنابراین

معاویه نیز به گونه‌ای عملیات نرم انجام می‌داد اما امروزه به شکل علمی به این قضیه پرداخته می‌شود.

بنابر آنچه گفته شد، اگر بخواهیم تعریفی از عملیات و جنگ نرم ارائه دهیم، می‌توان گفت: "هر حرکتی که احیاناً به

عنوان مقدمه‌ی جنگ نظامی مطرح می‌شود و روحیه‌ی طرف مقابل را هدف گرفته است" بنابراین تمام

برنامه‌ریزی‌هایی که در این چارچوب باشد، جنگ نرم تعریف می‌شود.

دکتر امیر محبیا

امّا «جنگ نرم» با مختصات تئوریک و پراتیک جدید خود، بعد از شروع جنگ سرد و در اوج آن دهه 1970 و با

مشارکت اساتید برجسته علوم سیاسی و علوم ارتباطات از جمله«جوزف نای»، «هارولد لاسول»، «جان کالینز» و

اعضای برجسته آژانس اطلاعات مرکزی (CIA)و فرماندهان ارشد پنتاگون در قالب مرکزی تحت عنوان «کمیته خطر

جاری» طراحی،تدوین و عملیاتی شد.

مهم ترین هدف این مرکز؛ بمباران تبلیغاتی بلوک شرق و به ویژه شوروی بود. بعد از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی

این کمیته به«کمیته صلح جاری» تغییر نام داد و همچنان فعّال است.

در حال حاضر کانون تهاجمات روانی این مرکز، متوجه جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی ایران و هواداران

منطقه آن از جمله حزب الله، حماس و کشور های هم پیمان ایران است.

 

 






برچسب ها : پروژه ی برسی و مقابله با تهاجم فرهنگی در ایرانزینب صفاریتاریخچ  ,


  تهاجم فرهنگی این است که یک مجموعه ی سیاسی و یا اقتصادی برای رسیدن به منافع خود و یا اسیر کردن یک ملت

به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برند و می خواهند آن را ریشه کن کنند و فرهنگ دیگری را به زور و اجبار

جایگزین آن کنند درتهاجم فرهنگی چیزی که به ملت مورد تهاجم می دهند چیز های خوب و مناسب نیست. 

     مثال :کشور های اروپایی وقتی تهاجم فرهنگی علیه ایران را شروع کردند ، چیز های خوب مثل وقت شناسی و کاردوستی

 را وارد فرهنگ ما نکردند بلکه لا ابالی گری را وارد ایران کردند.

احمدی مجتبی ،زارع درخشان ابوذر،هما زاده حسین /تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم(سخنان آقای خامنه ای)/ ص 23-25

     تهاجم فرهنگی از دیرباز در میان جوامع بوده است، اما به شکل امروزین آن از دویست سال پیش با پیشرفت علم تکنولوژی

غرب شروع شد. استکبار جهانی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران قطع منافع خود را می‌دید، از هر وسیله‌ای برای به زانو درآوردن

مردم ایران بهره برد و از انواع تهاجم‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی بر ضد ایران استفاده کرد .

     از آنجا که انقلاب ما انقلابی فرهنگی و بر فرهنگ اسلام متکی بود، استکبار جهانی تنها راه مقابله با آن را در تهاجم

فرهنگی و جایگزینی آن با فرهنگ منحط غرب می‌دید. ازاین‌رو، از همه ابزارهای جدید خود بهره برد تا بتواند فکرو اعتقادات

 مردم را وارونه کند، استعمار جدید خوب می‌دانست فرهنگ غنی اسلام سدّ راه مطامع آنها در کشور‌های اسلامی و به خصوص

 ایران است بنابراین، با تهاجم ناجوانمردانه به این فرهنگ، می‌توانست به همه اهداف خود برسد؛ زیرا فرهنگ، روح و جان یک

ملت است و سقوط و صعود جوامع را باید در فرهنگ آنها جست‌وجو کرد.

     رهبر معظم انقلاب اسلامی با درک خطر عظیمی که جامعه ایرانی اسلامی را تهدید می‌کرد از سالیان پیش، مردم

ومسئولان راخطاب قرار دادند و رسالت آنها را در شناخت و مقابله با تهاجم فرهنگی گوشزد کردند. ایشان در بیاناتی

می‌فرمایند:

     عناصر فرهنگی جامعه ـ هر که هستند، هر چه هستند، چه وابستگان به دانشگاه‌ها، چه وابستگان به حوزه‌های علمیه وچه

 دیگران ـ باید بدانند که امروز دشمن، بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است. من به عنوان یک آدم

فرهنگی، این را عرض می‌کنم نه به عنوان یک آدم سیاسی .

سخنرانی در دیدار گروهی از معلمان و فرهنگیان و جمعی از کارگزاران/12/2/1369/فرهنگ در منظر مقام معضم رهبری/ص369

تهاجم فرهنگی، هجومی است از سوی یک نظام فرهنگی خاص به نظام فرهنگی دیگر که از طریق شیوه‌ها و

ابزارهای خاص فرهنگی به صورتی یک جانبه و ناگهانی صورت می‌گیرد و هدف اساسی آن جایگزینی ارزش‌ها،

روش زندگی، اخلاقیات و نظام مکتبی فرهنگ مهاجم به جای ارزش‌ها، عقاید، روش زندگی اخلاقیات و نظام مکتبی

فرهنگ مورد تهاجم است .

بنابراین، تهاجم فرهنگی، هجوم فرهنگ بیگانه به فرهنگ جامعه دیگر بدون رضایت این جامعه است، ممکن است

این تهاجم به همه ابعاد یک فرهنگ یا برخی از ابعاد آن باشد. فرهنگ شامل باورها و ارزش‌ها و کردارهاست.

 

بنابراین، ابتدا تغییر در شناخت‌ها و باورها صورت می‌پذیرد و سپس به تغییر ارزش‌ها و گرایش‌ها می‌انجامد. وقتی

باورها و گرایش‌ها تغییر کرد، خود به خود رفتارها نیز دگرگون می‌شود.

عمر تهاجم فرهنگی، به درازای عمر بشر است و در طول تاریخ آثار آن را مشاهده می‌کنیم؛ اول تهاجمی تاریخ،

تهاجم فرهنگ شیطانی بر فرهنگ آدم علیه السلام بود. از آنجا که قرآن تبیان هر چیز است و کتابی است که حق و

باطل را از یکدیگر جدا می‌کند و متضمن سعادت بشر تا نهایت تاریخ است.

محمد حسین جمشیدی/تهاجم فرهنگی چیست؟/فصلنامه ی مطالعات بسیج/شماره3و4

 

 

 

 


 

 

غرب پس از تحول و انقلاب رنسانس با  ترویج انسان گرایی 

تلاش می کرد تا نسل بشریت را از خدا، مذهب، دین و تکالیف دینی

و آنها را به سویمادیات سوق دهد.

آنها سال ها تلاش کردند تا مذهب را حاصل جهل بشریت معرفی کنند

آنها تا جایی پیشرفت کردند که

انسان را به جای خدا و علم را به جای دین معرفی کردند و گفتند که

باید مذهب را کنار گذاشت .

چگونه می توان گفت که مذهب را باید کنار گذاشت در حالی که دانشمندان

روسی منطقه ای در مغز

را کشف کرده اند که خدا جوست؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبریت حضرت آیت ا.. . خمینی

بر پایه ی مسایل مذهبی ، دینی و

الهی تلاش های آنها را بی فایده کرد. غرب وقتی تلاش های خود را

بی فایده دید با راه انداختن هشت سال

دفاع مقدس تلاش کرد تا انقلاب اسلامی ایران را سر کوب کند اما به

نتیجه نرسید و نا کام ماند.

غرب وقتی دید از راه جنگ با سلاح نمی تواند انقلاب اسلامی اران

را سر کوب کند به شیوه های دیگری

روی آورد که امروزه یکی از برنده ترین این شیوه ها تهاجم فرهنگی است.

غرب می خواهد ارزش ها ، افکار ، عقاید و باور های مردم ایران را

از بین برده و چیز های دیگری را

جایگذین آنها کند. یا به عبارتی دیگر غرب می خواهد وضع ایران را

به دوران قبل از انقلاب برگرداند .

برادران و خواهران من غرب می خواهد با نوشتن وتهیه ی فیلم ، نمایش نامه ،

تنظیم کتابها و فصل نامه ها

به عقاید و ارزش های ما حمله کند و آنها را از بین ببرد .

یکی از اصلی ترین پایه های انقلاب اسلامی ایران حجاب زنان و غیرت

مردان است ، غرب می خواهد از

طریق ماهواره ها و رسانه ها زنان ایرانی را بی حجاب و مردان را بی غیرت کنند .

خواهران من ما نباید به خواسته های آنها تن بدهیم و چادرهای خود راکنار

بگذاریم ، بیایید با حفظ حجاب خود به غربی ها بفهانیم که از این راه هم ناکام

خواهد ماند چون خدا با ماست.